Lähetin tällaisen esityksen virkamiehille ja luottamusmiehille, ja lisäksi Salon Seudun Sanomiin, mutta ainakaan vielä sitä ei ole julkaistu:

KOULUTAKSIN PALUUMATKAT KANSALAISTEN KÄYTTÖÖN

 

Koulukuljetukset ja palveluliikenne ovat kaupungissamme tärkeitä hyvinvoinnin osatekijöitä. Lisäksi aivan oikein Salo haluaa päästä uuden joukkoliikennelain tarkoittamaksi viranomaiskaupungiksi. Samalla uuden kaupungin alueella on monia linja-autolinjoja, joita lääninhallitus ei tule jatkamaan nyt, kun liikenne katsotaan kaupungin sisäiseksi liikenteeksi.

 

Nyt ja jatkossakin kuljetetaan koululaisia haja-asutusalueilla iltapäiväisin koulusta kylille. Yleensä kunakin päivänä näitä koululaisten kotikyytejä ajetaan muutamia, kun kaikki eivät pääse koulusta samaan aikaan. Vietyään lapset joutuu taksi siis palaamaan taajamaan, jossa koulu sijaitsee, hakemaan seuraavaa koululaiskuormaansa. Tällä paluumatkalla kyliltä taajamaan taksi on tyhjä, sillä se ei nykyisten sopimusten piirissä saa ottaa kuormaa paluumatkalle, joka on sopimuksessa määritetty koulukuljetuksen siirtokuljetukseksi. Tästä siirrosta kunta yleensä maksaa pienen korvauksen.

 

Eräs yksinkertainen ja kustannustehokas keino syrjäkylien kuljetustarpeiden tyydyttämiseen on avata koulukuljetusten paluumatkat kuntalaisille. Tätä ei estä mikään laki tai asetus, vaan asia voidaan hoitaa yksinkertaisesti kuljetussopimuksen avulla. Kun koulukuljetukseksi määritellään ainoastaan yhdensuuntainen matka (aamulla koululle päin ja iltapäivällä koululta pois päin), ja paluumatka merkitään reittitaksiliikenteeksi, on esitetty ratkaisu mahdollinen.

 

Järjestely ei maksa kaupungille mitään ylimääräistä, sillä taksin paluumatkasta maksetaan yleensä joka tapauksessa. Paluumatkalle tulevat matkustajat maksaisivat taksiautoilijalle esim. bussitaksaa vastaavan summan, joka on kuljetusliikkeen tuloa. Liikenneministeriön mukaan järjestely ei vaikuta mitenkään kaupungin valtionosuuksiin.

 

Ratkaisu avaisi täysin ilman joukkoliikennettä oleville haja-asutusalueiden asukkaille pääsyn ostoksille siten, että vain toiseen suuntaan tarvitaan oma taksikuljetus. Lisäksi koulun taajamasta on yleensä linja-autoyhteys kaupungin keskustaan.

 

Uuden joukkoliikennelain mukaan kaupunki voi itse määritellä joukkoliikenteensä palvelutason. Valtionapua kaupunki saa palvelutasonsa mukaisesti. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tätä palvelutasoa tarkasteltaessa otetaan huomioon myös taksien reittiliikenne, joten kyseinen järjestely korottaisi Salon joukkoliikenteen palvelutasoa ja siten tulevaisuudessa mahdollisesti myös valtionosuutta. Mikäli jatkoyhteydet taajamasta kaupungin keskustaan sovitetaan tämän reittitaksiliikenteen aikataulun kanssa, katsotaan palvelutason kohoavan vielä entisestään.

 

Salossa on nyt hyvä tekemisen meininki. Uskon, että hyviä, edullisia ja yksinkertaisia esityksiä tarvitaan ja pannaan toimeen kuntalaisten tasavertaisuuden lisäämiseksi.

 

Jaana Shelby

Kaupunginvaltuutettu (kd)

Salon Kiskon Aijalasta